سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جاذبه ی شگفت انگیز جنگل های دریایی حرا

این بیشه ها در استان هرمزگان , در بین جزیره دیدنی قشم و بندر خمیر جای‌دارد که در وسعتی نزدیک به 200 کیلومتر دیده میشود . در تنگه ی خوران درختانی در مقدار های 3 تا 6 متر با برگ های سبز روشن با درختانی شورزی که هنگام مد درون آب رفته است . این درخت ها در آب شور رویش می نمایند و بخاطر شرایط تصفیه ای که در پوست درخت حرا موجود هست آب شور را به شیرین تبدیل می نماید .

 


بیشه های حرا موقعیت زیست محیطی مساعدی دارااست که اقلیمی مطلوب برای طیوران مهاجر مثل حواصیل بزرگ , اگرت بزرگ , اگرت ساحلی , حواصیل هندی , کفچه نوک تیز , سلیم خاکستری , گیلانشاه , کاکایی و… همینطور برای نرم‌تنان , سخت‌پوستان و ماهیان است . همینطور موجوداتی زیرا گونه‌ها , مرغ باران یا این که آبچلیک ( کارادریده ) در هنگام سفر از فی مابین بیشه حرا عبور می‌نمایند . برای زنبورهای عسل و طیوران گلهای رنگ زرد شهدآلود حرا غذایی دوچندان مناسب است .
در واقع چنانچه بخواهید به صورت علمی بررسی فرمایید , اسم درخت حرا به ابو علی سینا منسوب شده است . حرا درختی شگفت انگیز است که در لهجه محلی به آن تامر می‌گویند و در عرف عام تحت عنوان حرا شناخته می شود .
اداره ناحیه آزاد قشم در جزو فعالیتهای مرتبط با بسط فضای سبز جزیره میلیونها اصله از نهال حرا را در سواحلی که محیط مساعد دارا هستند با موفقیت بدون نقص کشت نموده است که‌این حیطه در کنوانسیون محیط زیست جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان حیطه حفاظت شده و اداره جهانی حفاظت محیط زیست نگهداری از این بخش را به اداره محیط زیست ناحیه ای شرق واگذار نموده است .
درصورتی که بخواهیم از تاریخچه ی بروز این درختان بگوییم بر می‌شود به 35 میلیون سال پیش که بخاطر قرار گیری در مسافت ی در میان دریا و کم آبی از بی نیاز ترین زیستگاه های طیوران و آبزیان به شمار می‌آید.

این درختان صورت و ظاهری تعجب آور دارا‌هستند در عین این که این درخت ها ارتفاعی حدود 4 متر داراست و قطر تنه آن نزدیک به 30 سانتی متر است برگ های این درختان بیضی صورت است که قاعده انتهایی آن دوچندان باریک است . درختان حرا در شبانه روز و در طول جزر آب راز از آب خارج میاورند و در معرض مشاهده کرد عموم قرار می‌گیرند و در هنگام مد درختانی که ارتفاعی نزدیک به 4 متر دارا‌هستند در آب فر رفته و از چشم ها مخفی می شود .
میتوانید این درختان را در هنگام جزر بازدید نمایید که همچون جزایری متفرق روی آب به چشم می خورد . همینطور این بیشه ها دارنده سه اکوسیستم یگانه و اختصاصی بفرد است که شمال بیشه های مانگرو , بیشه های بارانی , آبسنگ های مرجانی است که از نگاه زیبایی در دسته خودش حیرت انگیز است و از حیث زیست شناسی و کارکردهای اکولوژیکی بی همتاست .
برگ های درختان حرا تحت عنوان مبداء غذایی برای آبزیان گیاهخوار و تحت عنوان علوفه برای مصرف دام های جزیره اعم از گاوها و شتران به شمار میاید . مردم محلی برگ های درختان حرا را دارنده خاصیت بهداشتی می‌دانند و معتقدند که دام ها با میل کردن این علوفه از بیماری ها مصون میمانند . همینطور بر این باورند که ماده نیرومندی در ساقه و برگ درختان حرا موجود است که برای باروری و محافظت نسل دام ها هم مضاعف اثرگذار است .
علاوه بر اینها درختان حرا با معتدل کردن موقعیت فیزیکی و بیولوژیکی حوزه‌ سبب ساز تولید بستری برای پرورش ماهی هامور یا این که بدن است . علاوه بر این برای پرورش آبزیانی زیرا دوکفه ای , شک و تردید پایان , اشکال خرچنگ ها و بارباکدها شایسته ترین آیتم است .
این بیشه ها علاوه بر این‌که در مرحله ملی مورد اهمیت است , در تراز جهانی نیز ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین المللی است.

منبع: جنگل های دریایی حرا در جزیره ی قشم

مطالب مرتبط:

ساخت مسجد روی آب در کیش

سفر با کشتی سانی از جزیره کیش

کدام هتل کیش برای اقامت بهتر است؟

بهترین هتل های قشم برای اقامتی ایده آل

کشتی یونانی در آینده ای نزدیک حذف خواهد شد!

نکاتی که پیش از سفر به کیش باید بدانید