سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کد تخفیف چیست؟

 

با وجود برپا شدن فروشگاه‌های اینترنتی دیگر خبری از چانه زنی و گرفتن تخفیف در هنگام خرید نیست. شاید این ویژگی لذت خرید آنلاین را کمتر کند، اما راه حل پیش روی شما کدهای تخفیفی است که بدون دردسر در دسترستان بوده و به راحتی می‌تواند مبالغی را از خرید شما کم کند. این مبلغ چه کم باشد و چه زیاد، در هر صورت یک امتیاز برای شما است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

کد تخفیف چیست؟

منظور از کد تخفیف در تجارت آنلاین، یک کوپن است. کوپنی که شامل گروهی از اعداد یا حروف بوده و به وسیله مشتری در زمان تسویه حساب کالای خریداری شده در کادر مخصوصی وارد می‌شود. این کد از قبل توسط برنامه نویسان سایت به صورت شرطی در نظر گرفته شده و مبلغ خاصی را از خرید نهایی مشتری کم می‌کند. در این صورت پیشنهاد یا تخفیف ویژه از آن مشتری خواهد شد.

سه روش معمول برای ارائه کد تخفیف

هر پلتفرمی روشی خاص را برای ارائه کد تخفیف در نظر می‌گیرد که پرکاربردترین آنها عبارتند از:

کم شدن درصدی از مبلغ نهایی خرید

درصد تخفیف شامل بخشی از خرید شما بوده و بر اساس مبلغی تعیین می‌شود که شما خریداری می‌کنید. به این معنی که هرچه قیمت نهایی خرید بالاتر باشد، مبلغ تخفیف نیز بیشتر خواهد بود. این تخفیفات تنها روی سبد خرید شما اعمال شده و تاثیری در هزینه ارسالی ندارد. نماوا که یک پلتفرم برای نمایش فیلم و سریال‌های خانگی است، کدهای تخفیف ویژه‌ای را در نظر گرفته که با شرایط خاص به صورت دوره‌های مختلف در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. به عنوان مثال کد تخفیف نماوا 40 درصدی که برای اولین خرید در نظر گرفته است.

حمل و نقل رایگان

برخی از سایت‌ها تخفیف خود را برای حمل و نقل در نظر می‌گیرند. یعنی کدی ارائه می‌دهند که مشتری با وارد کردنش دیگر نیازی به پرداخت هزینه ارسال نخواهد داشت.

ارائه کد تخفیف با مبلغی ثابت

در تخفیف ثابت، تکلیف مشتری روشن است. دیگر می‌داند که با چه میزان خرید، چه مبلغی را به عنوان تخفیف دریافت می‌کند. معمولا پرطرفدارترین کدهای تخفیف در این دسته قرار می‌گیرند، البته اگر شرایط عجیب و غریبی نداشته باشند. به عنوان مثال یکی از پرطرفدارترین سایت‌های فروشگاهی دیجی کالاست که کالاهای متنوعی را در پلتفرم خود قرار داده است. تخفیفاتی که این سایت در نظر گرفته به روش‌های مختلف درصدی یا حذف مبلغی خاص برای سبدهای خرید است. مانند کد تخفیف دیجی کالا با 200 هزار تومان برای خرید لباس کودک به شرط خرید 500 هزار تومان...

چرا یک فروشگاه کد تخفیف ارائه می‌دهد؟

استفاده از کد تخفیف تاثیرات مثبت زیادی را برای فروشگاه‌ها دارد که در اینجا به چند مورد اشاره کرده‌ایم:

باعث جذب مشتریان جدید می‌شود...

بیشترین میزان کد تخفیف برای مشتریان جدید است. با این کار یک کسب و کار می‌تواند افراد جدیدی را به سمت خود جلب کرده و در نتیجه با ارائه یک کد تخفیف خوب، تجربه جذابی را برای او ایجاد کند. در نهایت نیز این فرد را به مشتری دائمی خود تبدیل کند. به عنوان مثال کد تخفیف فلای تودی که برای خرید بلیط در نظر گرفته شده و تنها افرادی که اولین بار از این سایت استفاده می‌کنند، می‌توانند از آن بهره مند شوند.

از دید کاربر جذابیت بیشتری دارد...

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، کوپن‌های تخفیف ارائه شده، نسبت به تخفیفات ویژه‌ای که در سایت‌های مختلف برای محصولات در نظر گرفته می‌شود، جذاب‌تر است. همچنین می‌توانید این کوپن‌ها را بیشتر در معرض دید مخاطبانتان قرار دهید.

تاثیر روانی مثبتی را روی مشتری دارند...

یک کوپن تخفیف، از نظر روانی می‌تواند ذهنیت خریدی موفق را در مشتری ایجاد کند. چرا که حس می‌کند از امتیاز ویژه‌ای نسبت به دیگر خریداران برخوردار است و بیشتر به سمت آن فروشگاه جذب خواهد شد.

زمان استفاده از کد تخفیف

معمولا به جز موارد خاص، هیچ کسب و کاری، کدهای تخفیف خود را به صورت مادام العمر در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهد. اما در بیشترین حالات دو مدل محدودیت زمانی برای تخفیفات در نظر گرفته می‌شود:

بازه زمانی مشخص شده برای کد تخفیف

در این روش اگر مشتری قصد استفاده از کد تخفیف ر ا داشته باشد باید حتما در بازه زمانی تعیین شده توسط شرکت، خرید خود را نهایی کند. به عنوان مثال به مدت 3 روز یا تا روزی مشخص... این کار باعث ایجاد یک حس فوریت خرید در فرد شده و در نهایت آن فروشگاه حجم عظیمی از خرید را در بازه زمانی مشخص شده خواهد داشت.

دسترسی محدود کد تخفیف

گاهی کد تخفیف‌ها تعداد محدودی دارند. به عنوان مثال، ممکن است موجودی یک محصول کم باشد یا کد تخفیف برای 100 نفر اولی که آن را وارد می‌‍کنند اعمال شود. در این صورت رقابتی بین مشتریان صورت می‌گیرد که باعث خرید بیشتر خواهد شد.

چگونه یک کمپین تخفیفی راه اندازی کنیم؟

اگر صاحب یک کسب و کار هستید و قصد ارائه کد تخفیف به مشتریان خود را دارید، روش‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

1.    لیستی از مشتریان و اطلاعات تماسشان را تهیه کنید و کد تخفیف را در قالب پیام‌های متنی، تصویری، کاتالوگ و ... برای آنها ارسال کنید.

2.    می‌توانید از طریق ارسال ایمیل انبوه این کار را انجام دهید که در دیجیتال مارکتینگ با نام ایمیل مارکتینگ شناخته می‌شود.

3.    شبکه‌های مجازی خود را فراموش نکنید. کد تخفیف خود را در اینستاگرام، توییتر و ... منتشر کنید. این پلتفرم‌ها مخاطبان زیادی را به سمت شما جذب می‌کنند.

4.    سایت شما بهترین مکان برای ارائه کد تخفیف است، به شرطی که در لینک‌های اول گوگل قرار گرفته و مشتری وارد آن شود.

5.    می‌توانید از کمپین‌های تبلیغاتی یا سایت‌هایی که مخصوص ارائه کد تخفیف هستید، استفاده کنید.

سخن پایانی

ارائه کد تخفیف یک سرمایه گذاری برای شما است. بهتر است در میان تبلیغات خود، بخشی از هزینه را به این فرایند اختصاص دهید. کد تخفیفی که شما در نظر می‌گیرد، شاید از نظر عددی چندان زیاد به نظر نرسد اما ذهنیت داشتن خریدی متفاوت را در مشتری شما ایجاد خواهد کرد. این روش تبلیغاتی در تمام جهان و اکثر پلتفرم‌ها در حال انجام است و تا امروز جزو موفق‌ترین روش‌های جذب مشتری بوده است.