سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جاذبه های دیدنی استانبول

از کدام جاذبه ی استانبول دیدن کنیم؟

با پروا به اینکه استانبول جاذبه های زیادی برای رویت دارد و قرار گرفتن این همه جاذبه در یک شهر کار را کمی دشوار می کند و شما برای بازدید از جاذبه ها بیچارگی به برنامه ریزی دارید. بهتر است پیش از سفر به استانبول با جاذبه های این شهر زیبا آشنا شوید الی در فرصت اختصار سفرتان بتوانید از بهترین جاذبه های استانبول رویت کنید. گزینش برخی جاذبه ها برای رویت موعد هایی که شما به طور مثال فقط دو روز سررسید برای بازدید دارید و نمی توانید از همه ی جاذبه ها دید کنید بهترین راهکار است لغایت پس ها حسرت بازدید از بعضی مکان ها را نخورید.

استانبول موزه ها، کلیساها و قصر های تاریخی از دوره های گوناگون به اخص دوره عثمانی را دارد که برای علاقمندان به جاذبه های تاریخی، شهری ایده آل است. علاوه بر بازدید از آثار تاریخی، رفتن به حمام های ترکی گرد از بهترین و به یادماندنی ترین خاطرات سفر شما خواهد بود.

در پیوستگی به شناسایی برخی از جاذبه های گردشگری استانبول که دیرینگی تاریخی دارند و برای چندین سده ی پیش هستند و برای گردشگر ها بسیار قابل توجه می باشند پرداخته ایم:

    ایاصوفیه: از جاذبه های جذاب تور استانبول که شما گیج زیبایی، معماری و عظمت آن می شوید، این بنای دیدنی به عنوان نمادی از استانبول شناخته می شود. سفر به استانبول بدون بازدید از ایاصوفیه بی معنی است.
    قصر توپکاپی: یگانه از بزرگترین و مهم ترین قصر های استانبول است که به معنای واقعی کلمه مفهوم کاخ را برایتان صریح می کند و قدم زدن در این کاخ منحصر بفرد را از دست ندهید.
    مسجد سلطان احمد: یا مسجد آبی، مسجدی مربوط به دوران عثمانی است که با کاشی های آب اش به این نام هم شناخته می شود. این مسجد تنها مسجدی است که شش گلدسته دارد.
    برج گالاتا: از جاذبه های معروف تور استانبول که ارزش رویت دارد و نمای بالای برج یک پانورامای بی همانند از شهر را به شما هدیه می کند.
    دلفیناریوم استانبول: بزرگترین پارک دلفیناریوم در اروپاست که لحظات به یادماندنی را برای خانواده ها فراهم کرده است.
    قصر دلمه باغچه: در نزدیکی بسفر پیمان دارد و برای سده 19 میلادی در دوره عثمانی می باشد.

سایر جاذبه های استانبول :

    مسجد سلیمانیه
    بازار بزرگ
    سرای توپقاپی
    دیرینکده باستان شناسی استانبول
    کلیسای چورا یا کورا
    کلیسای آب انبار
    میدان تکسیم
    خیابان استقلال
    بیوک آدا
    میدان هیپودروم در استانبول
    پارک مینیاتورک استانبول
    دیرینکده سادبرک حانیم
    مسجد اورتاکوی
    کاخ های عثمانی
    محله اورتاکوی
    برزن امیرگان
    برج میدن
    باسیلیکا سیسترن

و قلعه رومی حصار از دیگر مثال های جاذبه های تاریخی شهر استانبول می باشد. تک تک این مناطق برای خود تاریخ فراوانی دارد که دیدن این مناطق در تور استانبول ارزان خاطرات زیاد نکوداشتن را درذهنتان برای دائم نگه خواهد داشت.

استانبول جایگاه بهترین حمام های ترکی است که می توانید نظافت به سخیف عثمانی ها را تجربه کنید. در ضمن در این حمام ها می توانید علاوه بر نظافت ماساژهای ویژه و خاص را تجربه کنید. البته توجه داشته باشید که حمام ترکی از تفریحات لوکس استانبول به احصاییه می آید که بیشتر باید خرج ی بالایی را پرداخت کنید.

مسجد ایاصوفیه، عظمت معماری بیزانس را یکجا ببینید

برای معماران و تاریخ‌شناسان اسم استانبول با ایا صوفیه پیوند خورده‌ است. ایاصوفیه شاهکار معماری بیزانس است و در طی قرن‌های متمادی گوناگون‌ترین آدم‌ها را به خود دیده است. ایا صوفیه نخست یک کلیسا بود که به فرمان ژوستینین یکم – امپراطور روم شرقی- بنا شد و هزاران سال مسیحیان در آن عبادت می‌کردند. در سال 1435 به پروانه محمد فاتح به مسجد تبدیل شد و در پایان آتاتورک در سال 1935 آن را به موزه تبدیل کرد. اکنون که ایاصوفیه یک فضایی است که چه  دیندار باشید و چه نباشید، از دیدن عظمت آن به وجد خواهید آمد. اسم سایر ایاصوفیه، «هاگیا صوفیا» یا «حکمت مقدس» می‌باشد.

برجسته‌ترین ویژگی مسجد ایاصوفیه گنبد بلند آن است که یگانه از بلندترین گنبدهای آجری عالم است. این گنبد به‌مدت 1000 سنه لغایت ساخت کلیسای جامع سیبا در سال 1520 بزرگترین کلیسای جهان بود.

دیدنی های استانبول - ایا صوفیه
دسترسی به مسجد ایاصوفیه زیاد آسان است و با تاکسی، مترو و اتوبوس به راحتی می‌توانید به دید این اعجوب? معماری زمان بروید. علاوه براین دیرینکده ایاصوفیه و کاخ توپکایی استانبول هم در همین نزدیکی پیمان دارند و می‌توانید پس از ایاصوفیه پیاده به دید این دو فضا تاریخی هم بروید. حواستان باشد که سفر استانبول بدون دید ایا صوفیه معنا ندارد.
کاخ توپکاپی استانبول، کاخ دیروز، موز? امروز
این قصر به پروانه سلطان محمد ساخته شد و به مدت 400 سنه اقامتگاه سلاطین عثمانی بوده که امروزه به موزه تبدیل شده است. چیزی که اهمیت کاخ توپکاپی استانبول را صدچندان می‌کند، این است که یادبود ها ارزشمندی همچون عبا، دندان و شمشیر پیامبر در آن به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این خدمت علاقه‌مندان یادبود ها قدیمی باید پهنا کنم که این کاخ در سال 1985 به ثبت میراث جهانی یونسکو واصله است و بر بنیاد معیار های سازمان جهانی یونسکو بهترین نمونه از مجموعه کاخ‌های دوران عثمانی است.
این مجموع قصر شامل هزاران حجره و اتاق است که مهم‌ترین آنها برای بازدید عموم آزاد است. علاوه بر این 4 حیاط دارد و یک گنجین? سلطنتی که در سفر استانبول دید آن را حتما به شما اکیدا توصیه می‌کنم.

مسجد پادشاه احمد، یادگار آبی عثمانی
این مسجد یگانه از متمایزترین و منحصربه‌فردترین مساجد ترکیه است، مسجدی که پیمان بوده شکوه و عظمت سلطان ستوده تر را به تصویر بکشد و در مقابل مسجد ایاصوفیه قدعلم کند. فلذا معماران آن سنگ تمام گذاشتند و این جلال و شکوه فوق‌العاده را برای ابد جاودانه کردند.
عثمانی‌ها اوج هنرشان در معماری و مجسمه‌سازی را در این مسجد ماندنی را به یادگار گذاشتند. نام سایر مسجد سلطان احمد، مسجد آبی است؛ چراکه در طراحی داخلی آن از رنگ آبی بسیار بهره‌گیری شده است. این مسجد 7 مناره دارد. اگر عاشق تزئینات درونی هستید، بدون شک عاشق این مسجد خواهید شد، چراکه کاشی کاری، خاتم‌کاری و خطاطی‌های این مسجد دیوانه‌تان خواهد کرد و به این راحتی‌ها نمی‌توانید از آن دل بکنید.

آب انبار باسیلیکا
این آب انبار، بزرگ‌ترین آب انبار به جا باقیمانده از امپراطوری روم شرقی است و از آنجایی که قبل متعلق به در این محل یک باسیلیکای (محلی برای عبادت) رومی پیمان گرفته، به آن آب انبار باسیلیکا می‌گویند. چیزی که از کل اغلب در این بنا مهم است و جلب توجه می‌کند، معماری خاص و قدمت آن است. 336 ستون بزرگ خشتی دارد که در 12 رده پیمان گرفته‌اند.
آب انبار باسیلیکا به پروانه ژوستینین اول در سنه 532 پس از میلاد (حدود 1500 سال پیش) ساخته شد. یک اسطوره قدیمی جذاب در باره این آب انبار وجود دارد که آن هم این است:
در افسانه‌های یونان مدوسا زنی زیبا بوده که پوزوئیدون (خدای آب‌های زیرزمینی) عاشقش می‌شود و در معبد آتنا (الهه خرد) با او همبستر می‌شود. همین آتنا را عصبانی و عصبانی می‌کند (بر پای بست، مطالعات من آتنا کلا الهه بی‌اعصابی بوده). آتنای عصبانی صورت مدوسا را قبیح و موهایش را به افعی تبدیل می‌کند. تندیس مدوسای بینوا را در سردر همین بنا می‌بینید.

مسجد سلیمانیه، قابی برای شهر
مسجد سلیمانیه را معمار کبیر و معروف عثمانی (خواجه معمار سنان) ساخته و مثل تمام مساجد سایر آن موعد ترکیب شگفت‌انگیزی از بیزانس و معماری اسلامی است.
مسجد سلیمانیه بر فرازتپه سوم، یکی از هفت تپه استانبول نشسته است و با بزرگان-بزرگواران بر شاخ طلایی امکان تماشای تمام دیدنی های استانبول را به گردشگران هدیه می کند. هر چند این مسجد بزرگترین مسجد عثمانی نیست، ولی یگانه از زیباترین و بزرگترین آنهاست. این مسجد از مطرح‌ترین جاذبه‌های توریسم استانبول است که هزاران تاریخ اخ و توریست را به خود می خواند.
مجموع? سلیمانیه شامل حمام، آشپزخانه، مدرسه (مدرسه الهیات، مدرسه پزشکی و مدرسه ابتدایی) و کاروانسرا است. از وسط این مجموعه الان فقط آشپزخانه مفتوح است که به رستورانی برای سرو غذاهای عثمانی تبدیل شده و حمام برای بازدید.
علاوه بر بنای قشنگ و خیره کننده خویش مسجد احتمالاً برای شما جالب باشد که از مقبره سلطان سلیمان و همسر او، خرم سلطان، که در باغ پشتی مسجد پیمان دارد، رویت کنید. مقبره‌های هشت ضلعی پادشاه سلیمان و همسرش در سمت راست (بخش جنوب غربی)  ورودی اصلی آن قرار دارند.

مکان‌ های دیدنی استانبول - مسجد سلیمانیه
از آنجایی که مسجد در سرنوشت شمالی دانشگاه استانبول  قرار گرفته است، شما از بازار کبیر استانبول و از محوطه‌ی دانشگاه الی تماشای این مسجد کبیر که یادگاری از تاریخ است، کمتر از ده دقیقه پیاده روی در پیش دارید.
برج گاتا، مناطق دیدنی استانبول در یک نگاهبرای مشاهده جاهای دیدنی استانبول گاهی باید در هوا باشید؛ در هوا که با یک نگاه تمام شهر و جذابیت های استانبول را در یک نگاه ببینید. نه، نه منظورم هواپیما نیست. از برج گاتا حرف می‌زنم؛ برجی که برای دیدن و نگریستن دور آن بگردید و با یک راه پله مارپیچ بالا بروید. برجی که 7 سده قبل ساخته شده و زمانی کارکرد رصدخانه برای شهر استانبول داشته است.
برج گاتالا (Galata Tower Istanbul) یا گاتالا کوله سی یک عینک برای شماست که استانبول و جزیر? زیبای پارایم آدا را از بالا ببینید. به خصوص اگر خورشید بالای سرتان در حال طلوع یا غروب باشد، تمام شکوه و زیبایی‌های استانبول یک طرف و غروب دریا از تنگه بسفر یک جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد. چه بسا برایتان جالب باشد بدانید که این برج رویایی الی سنه 1749 بلندترین ساختمان شهر استانوبل بوده است. و البته این کل شوکت و زیبایی که به این راحتی‌ها هضم نمی‌شوند، بی گمان گرسنه خواهید شد، بالای برج رستورانی هست که خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی را سرو می‌کند.
در تصویر این برج من زاویه‌ای متفاوت را برای شما گزینش کردم که ببینید که حتی در گذرگاه رسیدن به برج چه جذابیت‌های بصری برای شما می‌تواند وجود داشته باشد.
برج گاتالا از زاویه دید آب
جاهای تفریحی استانبول
مکان های دیدنی استانبول و جاهای تفریحی آن خیلی بیش از آنچیزی است که بتوانید فکرش را بکنید. در این مقاله من فقط به ذکر چند مثال ساده از این دست می‌پردازم و در ته چند رستوران را به شما معرفی می‌کنم. ولی بعدها در تارنگار  مطالب کامل‌تر و دقیق‌تری از استانبول خواهید خواند.
خانه خون آشام استانبول
اگر آدرنالین یکتا از اولویت‌های درجه اول برای سفر شماست، حتما سری به منزل خون آشام (residence of Vampire) بزنید. اگر بخواهم در این رابطه توضیحات بیشتری بدهم، بی گمان مزه آن از بین می‌رود. ترجیح می‌دهم خودتان از  نزدیک  با این تجرب? هیجان انگیز مواجه شوید، البته اگر قبلا به رویت این محیط‌ رفته‌اید در کامنت‌ها برای من بخشی از تجرب? خود را تعریف کنید. فقط به یک نکته دقت کنید، اگر قلبتان ضعیف است، بیماری‌های خاصی مثل صرع و چیزهایی همانند این دارید و یا خیلی کس ترسویی هستید، اصلا این این تجربه را به شما پیشنهاد نمی‌کنم.
مناطق دیدنی استانبول - منزل خون آشام
لذت و هیجان در منزل خون آشام استانبول
سالن شب ترکی – تاریخ عملی دانش جهان
اگر عاشق دانش و رسوم کشورهای سایر هستید و می‌خواهید جهان بینی‌تان وسیع‌تر شود، بهترین رهنمود من به شما سالن شب ترکی استانبول است. در این سالن هر شب گروه‌های گوناگون اجراهای متنوعی دارند و مراسم برگزار می‌کنند. و البته نه یک مراسم ساده که فقط معرفی دانش و رسوم مختلف باشد، تمام این روش ها و رسوم در این فضا اجرا می‌شود، مراسمی از قبیل: رقص‌های محلی، اجرای موزیک و آواز و بسیاری مراسم‌های هیجان‌انگیز دیگر. شبی که در خاطر شما خواهد ماند و خاطره‌اش را برای دیگران تعریف خواهید کرد.
پارک آبی آکوالند استابول – سفری به دنیای کودکی
چه کودک باشید و چه نه، این پارک آبی برای شما دنیایی از یادبود خواهد ساخت. انواع اقسام استخرها (استخر مواج، استخر المپیک، استخر بچه‌ها)، سرسره‌ها و تونل‌های آبی مرتفع در انواع اقسام سایزها چشمداشت شما و خانواده‌تان را می‌کشد که یک روز خوش را برای خویش و خانواده‌تان رقم بزنید.

در رابطه با معروف‌ترین رستوران‌های استانبول به زودی یک پست کامل در وبلاگ خواهیم داشت و یک راهنمای کامل شکم گردی در استانبول خدماتتان ارائه خواهیم کرد.
میدان دسته استانبول
میدان بخش در ناحیه بیگ‌اغلو در تقسیم اروپایی استانبول قرار گرفته.
    برای کسانی که عاشق بناهای رنگی‌رنگی، افرادی با پوشش‌ها و فرهنگ‌های گوناگون و جاهای شلوغ و پر-از-زندگی هستند، میدان تکسیم جای احسان برای وقت‌گذرانی است، ولی بهتر است قبل از اینکه به آن‌جا رفته و پس از مدتی گردش بگویید که «همین؟»، میدان و حوالی آن را خوب بشناسید و بدانید که دقیقا چه چیزی در چشمداشت شماست.