سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طبیعتگردی در شاندیز مشهد

خراسان رضوی اعم از مکان هایی است که جاذبه های توریستی و تاریخی فراوانی در آن موجود است . شهر ها , روستاها و بخش ها ییلاقی متعددی در‌این حوزه‌ موجود است که گردشگران مشهد مقدس می‌توانند از آنها مشاهده نمایند یک کدام از این بخشها شاندیز است که در اطراف مشهد قرار گرفته است .

ییلاق شاندیز مشهد در یک دره باصفا و پرآب واقع شده‌است که اشکال مختلفی از درختان و گلهای وحشی در حوالی آن به دیده می خورند . پادشاه دژ یا این که پادشاه دیز اسم سابق شهر شاندیز است و در 12 کیلومتری شمال غربی مشهد مقدس قرار گرفته است . شهر شاندیز 80 سال است که به عده شهرهای کشور ایران متداول است .



با دقت به اوراق به دست آمده از این حوزه‌ نشان میدهد که شاندیز پیش از ورود اسلام هم یک ناحیه مسکونی بوده و همواره رونق متعددی داشته است . یک قلعه تاریخی به اسم شاهان دژ یا این که به عبارتی شاندیز , درین ناحیه موجود است که در طول قاجار توسط حسام السلطنه حاکم وقت خراسان , به توپ بسته شد . علت به توپ بستن این حیطه نافرمانی مردم شاندیز از حکومت ظالم این عصر بوده است . این واقعه , مهم ترین حادثه تاریخی در ناحیه شاندیز به شمار می ورد .
در شهر شاندیز درخت چناری موجود است که 2700 سال عمر دارااست و در واقع آرم شاندیز به حساب آورده می شود . توده ای میگویند که تنه این درخت چنار به قدری ضخیم بوده که چند دکان درون آن وجود داشته است! این درخت در زمان ای تحت عنوان لگوی شهرداری حیطه شاندیز , مورد به کارگیری قرار می گرفت .
البته خوشمزه ترین بخش شاندیز غذای دارای شهرت شاندیز یعنی شیشلیک است . در شرایطی که بدین ناحیه مسافرت کردید این غذای لذیذ را فراموش نکنید . به این دلیل‌که با میل کردن شیشلیک شاندیز است که هجرت شما بی نقص می شود . شایسته ترین شیشلیک ها را میتوانید صرفا و تنها در شاندیز آزمون فرمائید . این غذا از شش تکه گوشت گوسفندی و با روشی اختصاصی تنظیم می شود و به قدری خوشمزه است که می توان بیان کرد آوازه جهانی دارااست .
شیشلیک شاندیز مشهدجاهای تفریحی و جالب شاندیز :
اثر ها تاریخی شهر شاندیز :
آرامگاه روحانی نگهدارنده ابردهی
رباط تاریخی ویرانی شاندیز
سنگ نگاره های شتر سنگ درخت بید شاندیز
روستای ابرده بالا
مسجد جامع تاریخی شهر شاندیز
مکان های تفریحی شاندیز :
رصدخانه نجوم رضوی شاندیز
خیابان آبشار
بوستان جنگلی شاندیز
گروه توریستی تفریحی گلستان شاندیز
موزه شهرداری شاندیز
گروه توریستی و توریسم رستوران های پدیده شاندیز
درخت چنار سابق شاندیز
بقایای قلعه تاریخی شاهان دژ
روستای سرسبز ابرده و زشک
آب و هوا و جفرافیای شاندیز :
آب و هوای حوزه‌ شاندیز دوچندان عالی و معتدل است . درین ناحیه یک رودخانه هم موجود است که از دامنه های شمالی قله بینالود سرچشمه می‌گیرد . طبیعت بی سابقه شاندیز مناظر مضاعف دیده نوازی را ساخت نموده است و سبب شده تا گردشگران تور و مسافران متعددی را در سمت خویش بکشاند . اعم از رودهای مالامال آب درین حوزه‌ می شود به رود کنگ , مایان , مغان , زشک , مج , دهبار و جاغرق اشاره نمود .
طبیعت سرسبز درختان , پوشش متنوع گیاهی حوزه‌ و آب های روان در شاندیز سبب ساز شده تا شاندیز به یک ناحیه ییلاقی تبدیل شود , در فصل‌زمستان آب و هوای خیلی سرد و در فصل تابستان آب و هوایی ختک و معتدل داشته باشد .
با اعتنا به آب و هوای مطلوب این ناحیه , می‌توانید بخش اعظمی از میوه های بهار را اعم از گیلاس سرخ را , در‌این ناحیه پیدا فرمایید . در واقع این متاع یکی مهم‌ترین تولیدات گلشن های شاندیز به شمار میرود . در‌این ناحیه ایجاد صنعت های دستی اعم از پوستین دوزی هم ترویج داراست .